Hoe eenvoudig een band er ook uitziet, de keuze is voor veel mensen een lastig probleem. U kiest uiteraard voor veiligheid, maar het kan ook zijn dat u ook esthetische wensen heeft. De band moet, samen met de velg, “mooi smoelen”.
De keuze is enorm. Uw keuze kunt u bepalen aan de hand van het soort gebruik, de prijs die u wenst te betalen en het merk en model van de auto. In principe is iedere band veilig. Goedkoop of duurder. Als u maar rekening houdt met de kenmerken van de band van uw keuze en de basisprincipes: voldoende profiel, de juiste bandenspanning en goede montage.
UW VEILIGHEID
PROFIELDIEPTE
Uw band dient minimaal 1,6 millimeter profiel te hebben. Minder levert gevaar op en afkeur bij de APK. Uw auto gaat glijden op het water (aquaplaning), uw remweg wordt korter en er is minder grip in de bochten en bij uitwijkmanoeuvres. Ook neemt de kans op een klapband toe. Het advies is om bij 2 millimeter te vervangen en de winterbanden bij 4 millimeter.
BANDENSPANNING
Een te lage of te hoge bandenspanning geeft minder grip, meer en onregelmatige slijtage en vooral meer brandstofverbruik. Controleer dan ook regelmatig de bandenspanning of laat het door ons doen. De juiste spanning is vaak weergegeven aan de binnenzijde van uw deur of het instructieboekje. Wij helpen u graag.
GOEDE MONTAGE
Alleen het monteren van de band op de velg is niet voldoende. In de loop van de tijd kan de band door bijvoorbeeld het raken van een stoeprand uit balans raken of is de stand van het wiel niet meer correct. Uw auto trilt, stuurt slecht en er is onnodige en onregelmatige slijtage van de banden. Wij hebben alle apparatuur in huis om deze problemen te verhelpen en de band direct goed te monteren
SOORTEN BANDEN
ZOMERBANDEN
Dit zijn de banden die veelal standaard op een auto worden geleverd. Ze voldoen het beste bij een gemiddelde temperatuur, maar hebben minder grip bij extreme omstandigheden zoals sneeuw, ijs en erg lage temperaturen.
WINTERBANDEN
Deze banden zijn specifiek bedoeld voor het gebruik tijdens strenge winters. Het rubber blijft soepeler tijdens koud weer en de band kan goed overweg met sneeuw en ijs. In sommige landen is het gebruik van winterbanden verplicht. Een winterband is minder comfortabel tijdens warmer weer, Daarom worden deze vaak gewisseld in het voorjaar voor de zomerbanden. Wij kunnen de wisseling en opslag voor u verzorgen.
ALL-SEASONBANDEN
Deze banden vormen een compromis tussen winterbanden en zomerbanden. Deze banden geven in de zomer vaak iets minder comfort en stuurprecisie en een hoger verbruik. Maar in de winter kunnen deze banden beter overweg met sneeuw en ijs. U voorkomt dus het tweemaal per jaar wisselen van de banden
GOEDKOPE OP DURE BANDEN?
Autobanden heb je in verschillende kwaliteiten. De bekende merken die wij leveren geven meer comfort, slijten vaak minder hard en presteren beter qua grip en de afvoer van regenwater. Daar tegenover staan minder bekende merken, de zogenaamde B-merken. Aantrekkelijker geprijsd en bij weinig kilometers wellicht een interessante optie. Wij geven u graag advies. Want sommige B-merken worden gewoon ontwikkeld door gerenommeerde merken en profiteren daarmee gewoon van de kennis van het premiummerk!
NIEUWE OF GEBRUIKTE BANDEN?
Een gebruikte autoband is prettig voor uw portemonnee. Wij verkopen gebruikte banden met een fikse korting. Als specialist staan wij in voor de kwaliteit van deze banden. Vaak is de gebruikte band veel nieuwer dan u wellicht denkt. Veel auto’s worden direct na de verkoop voorzien van andere velgen en banden die weer beschikbaar komen voor verkoop. Ook bij de montage van all-season banden, voordat de oude banden versleten zijn, komen de oude exemplaren op de markt. Vraag bij ons om een advies. Wij zullen dit afstemmen op uw wensen en gebruik.
DE BANDENMAAT
De informatie over uw maat is te lezen op de zijkant van de band. De codering is belangrijk bij vervanging van uw band. Als voorbeeld geven wij de code: 205/55/R 16 91 W.
BREEDTE
Het eerste deel van de code is de breedte van het loopvlak, in dit geval 205 millimeter.
HOOGTE
Het tweede deel van de code is de hoogte van de bandwang, zeg maar de zijkant van de band. Dit is altijd een percentage van de breedte. In het voorbeeld dus 55% van de breedte van 205 mm, dus 113 mm.
BANDOPBOUW
De lettercode geeft de opbouw van de band. Tegenwoordig is dit meestal R van Radiaal.
VELGMAAT
Het derde getal is de velgmaat. Dit is de doorsnede van de velg waarop de band gemonteerd wordt. Deze wordt uitgedrukt in Inches. In dit geval 16 inch, 40,64 centimeter.
DRAAGVERMOGEN
Het vierde getal geeft het draagvermogen van de band aan. Banden voor een bestelwagen dienen een hoger draagvermogen te hebben om nog veilig te kunnen rijden. 91 in het voorbeeld staat voor 615 kilogram. 50 staat voor 190 kilogram en 124 voor 1.600 kilogram draagvermogen per band.
SNELHEIDSINDEX
Iedere band heeft een index die aangeeft wat de maximale snelheid is waarop nog veilig met de band kan worden gereden. De code M staat voor 130 kilometer per uur. De code W voor maximaal 270 kilometer per uur. Vooral voor sportieve auto’s is deze index van belang.
OVERIGE CODES
Op de band kunnen nog andere codes voorkomen zoals de loop- of montagerichting. Bij bepaalde profielvormen is het belangrijk dat de band de juiste draairichting heeft om zo effectief mogelijk te werken. Vaak is dit een pijl. Verder staan er op de band ook de fabricagedatum en bijvoorbeeld of het een band is waarop kan worden doorgereden na een lek (runflatbanden).